Moet je geluk najagen? - 2becontinued
16978
single,single-post,postid-16978,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,qode-theme-ver-6.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.5,vc_responsive
 
keuze maken

13 Nov Moet je geluk najagen?

Moet je geluk najagen? Of overkomt het je?

Voor westerse mensen is geluk gekoppeld aan energie en intensiteit. Dit blijkt samen te hangen met onze neiging om de wereld te willen beïnvloeden, om in de eigen behoeftes te willen voorzien. In oosterse culturen is het motto dat je je meer aanpast aan de wereld en niet omgekeerd, dat je je gedrag afstemt op de behoeftes van anderen.

Kun je je eigen houding veranderen dan kun je gelukkig zijn met wat er is of wil je vooral de omgeving veranderen, dan kun je gelukkig zijn met wat het gaat worden.

Een mooie stelling voor een veranderingsproces in een organisatie; zowel vanuit het organisatie perspectief; de organisatie wil graag dat de medewerkers meegaan (veranderingsbereidheid)/meedenken (actief beïnvloeden) in het veranderingsproces. En vanuit het medewerkers perspectief gezien; kun  je je aanpassen en je gedrag afstemmen aan de verandering of wil je zelf de verandering beïnvloeden?

De kunst is om beide bewegingen ruimte te geven in de verandering. Het een kan niet zonder het ander. Je kunt niet alleen willen beïnvloeden, je zult je ook moeten aanpassen om een andere beweging ruimte te geven.

Je zult als werkgever in staat moeten zijn je medewerkers te inspireren, ruimte te geven voor initiatieven en autonomie maar dat verlangt van de medewerker dat hij of zij positief en energiek in de organisatie staat en dat er bereid is om te veranderen.

De universiteit Leuven onderzocht onlangs wat mensen gelukkiger maakt en kwam tot 10 interventies waarin een actieve en adaptieve houding elkaar afwisselen.

  • Benoem elke dag zaken waarvoor je dankbaar bent
  • Investeer tijd in relaties
  • Wees aardig, geef een compliment of help iemand
  • Vergelijk jezelf niet met anderen, ga uit van jezelf
  • Sta stil bij de mooie dingen van het leven
  • Waardeer positieve ervaringen
  • Ontwikkel optimisme
  • Streef waardevolle doelen na en probeer ze efficiënt te verwezenlijken
  • Ga op zoek naar de flow; activiteiten waarin je volledig opgaat
  • Geef moeilijke ervaringen een plaats